Tuesday, January 15, 2013

Pedhuli Hape Aku.

Assalamualikum W.B.T.

Padi goreng dibuat bertih,
    untuk umpan ikan gelama;
Kalau hati terasa pedih,
    jemput berhibur bersama-sama.

Hehh! Pedhuli hape aku!

Amacam kanak-kanak riang sekalian? Sihat? Sakit? Pedhuli hape aku  :p

Firstly, esok gua akan menentang kertas peperiksan yang kononnya suci ibarat kain langsir dari Nagoya Textile gitu, gua tau, korang mesti nak cakap "PEDHULI HAPE AKU" kan? Oh pelisss....

Lame xberbloging ni membuatkan jari jemari gua terkaku lagaknya, kunun-kununnya sebelom ni taip sehebat A.Samad Said lah kan, haish~

Ekceli gua nak berceretera pasal insan-insan yang berbangga dengan kehebatan dorang memasing yang kononnya mampu mengubah tenuk kepada tapir, walaupun tapir & tenuk tu spesis yang sama, tapi dorang tetap ingin mengubah. Kononnya menyahut slogan "TRANSFORMASI" yang digembar gemburkan marcapada ni.

Ada 1 group yang diasaskan si polan ni dekat kolej yang gua tengah belajar 'nowaday'. Group tersebut bertunjangkan dakwah & islamiah, permulaan group ni nampak sangat fantastik & bombastik, sebab dorang ada sesi ziarah ala 'Tabligh' dari bilik ke bilik sambil bagi nasihat + tazkirah, hebat bukan? So gua mula tertarik untuk join group tersebut, lepas tu gua baru tau yang pengasasnya orang kuat 1 parti politik ni, memang fanatik habis la kate ko... Gua pun bermonolog 'ahh, pedhuli hape aku', orang ajak kearah kebaikan, jadi kenapa nak pertikaikan pilihan beliau.

Sampai la 1 hari tu si polan & ahli groupnya di pihak perempuan ni mula tunjuk kutu (bosan lah asyik tunjuk taring je), mereka mula berdakwah di Pesbuk dengan kaedah 'tunjuk-pandai-sambil-menyembur-pedas-bagi-orang-terasa', hebat bukan?

Sampai 1 tahap gua dah xtersanggup melihatkan beliau menyembur hampir majoriti budak-budak kat kolej gua, jadi gua batalkan niat nak join grup tersebut. Bhai, lu nak ajak orang buat baik, tapi sikap lu tu sendiri kebudak-budakan, xboleh ditegur asyik nak membaran, macam mana ahli nak bertambah kalau lagaknya macam tenuk yang memonopoli kawasan jajahan tapir semenanjung Indonesia.

Konklusinya, nak sampai ke puncak xperlu terkocoh-kocoh dengan perangai yang xseberapa, nanti kang yang dikejar xdapat, yang dikendong berciciran.

Sekian, Assalamualaikum W.B.T.

0 Pakat-pakat muhong:

Post a Comment